افسردگی سالمندان و درمان آن با چای سبز طبیعی

چای سبز ازجمله نوشیدنی‌هایی است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه جوامع قرار گرفته و به‌خصوص در ایران روزانه افراد بیشتری به نوشیدن آن علاقه‌مند می‌شوند. شاید در این زمینه مهم‌ترین عامل رغبت عمومی، خواص درمانی و سلامتی چای سبز باشد که هرروز وجه تازه‌تری از این ویژگی‌ها کشف می‌شوند.

شرکت تیمن در راستای مسئولیت اجتماعی خود و در همکاری با دانشکده پیراپزشکی شرق گیلانِ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان گیلان، از پایان‌نامه “تأثیر چای سبز بر افسردگی سالمندان مقیم مرکز سالمندان رشت سال 99” حمایت نموده که نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشته است.

در پژوهش موردبحث، به دلیل رشد سالمندی در ایران (به نسبت میانگین جهانی) همچنین شیوع افسردگی در میان سالمندان، امکان کنترل و کاهش این معضل با استفاده از روش‌های غیر دارویی مورد بررسی قرار گرفته که در این میان، چای سبز برای استفاده توسط سالمندان و مطالعه نتایج انتخاب شده است.

 

چای سبز و افسردگی

در این مطالعه تعداد 76 سالمند ساکن سرای سالمندان رشت به‌عنوان گروه کنترلی برگزیده شدند و به مدت 5 هفته به‌صورت منظم، روزانه در دو وعده پس از صبحانه و پس از ناهار، چای سبز مصرف نمودند. این چای به‌صورت تی‌بگ‌های 3 گرمی و با آب 80 درجه سانتی‌گراد تهیه شده و در اختیار سالمندان گرامی قرار داشته است.

نتایج

یک روز پس از آخرین زمان مصرف چای سبز، گروه کنترلی با پرسشنامه استاندارد افسردگی ارزیابی شدند و نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، مقدار افسردگی شدید در گروه کنترلی از 23.6 درصد به 11.1 درصد و همچنین افسردگی متوسط از 45.8 درصد به 26.4 درصد کاهش یافته است. دراین‌بین افسردگی خفیف از 30.6 درصد به 45.8 درصد افزایش یافته که این رشد، به دلیل خروج افراد از طبقه‌بندی شدید و متوسط و ورود به طبقه‌بندی خفیف بوده است.

در مجموع یافته‌های مطالعه موردبحث نشان می‌دهند که مصرف منظم و به‌اندازه چای سبز می‌تواند به کاهش علائم افسردگی در سالمندان کمک کند و به همین خاطر، توصیه می‌شود سالمندان عزیز حتماً چای سبز را در رژیم غذایی خود جای دهند.