کاشف السلطنه، پدر چای ایران

کاشف السلطنه، پدر چای ایران

کاشف السلطنه، محمد میرزا قاجار قوانلو

کاشف السلطنه، محمد میرزا قاجار قوانلو، دیپلمات، اصلاحگر، نویسنده و مشروطه‌خواه دوره قاجار و پهلوی بود. نخستین کسی است که کشت چای را در ایران رواج داد و به همین دلیل «پدر چای ایران» خوانده می‌شود. او در سال ۱۲۴۴ خورشیدی در تربت حیدریه به دنیا آمد و در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در کتل ملو فارس درگذشت.
بنا بر وصیتش، او را بر تپه‌های چای در لاهیجان به خاک سپردند. در همان مکان آرامگاهی به پاشد که اکنون موزه تاریخ چای ایران است.

موزه تاریخ چای ایران و آرامگاه کاشف السلطنه

کاشف السلطنه در دوران فاجار، گیاه چای را از هند به ایران آورد و لاهیجان را مناسب ترین اقلیم برای کاشت چای در ایران یافت. الان لاهیجان و خطه شمال مملواز مزارع چای هستند و اقتصاد این منطقه تا حد زیادی در گرو کشت و عمل آوری چای است.

آرامگاه کاشف السلطنه بنیان گذار صنعت چای ایران سال 1343

عکس از فریدون محمدی دوست

کاشف السلطنه علاوه بر تلاش‌هایش در زمینه تولید چای، فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی هم داشت. او آزادی‌خواه بود و با مخالفان ناصرالدین شاه که خواستار حکومت پارلمانی بودند، هم‌صدا شد و به نشر افکار آزادی‌خواهی و شبنامه‌نویسی پرداخت.
او همچنین نخستین شهردار تهران بود و قوانین اساسی و تکالیف دولت را ترجمه و وضع کرد. او نویسنده‌ای حاذق نیز بود و آثار متعددی در زمینه تاریخ، سفر، سیرت، حقوق، سخنوری و شعر نگارش کرد.کاشف السلطنه شخصیتی برجسته و محبوب در تاریخ معاصر ایران است. که با تلاش‌های خود در حوزه‌های مختلف، به پیشرفت و آزادگی کشور خود کمک کرده است.

 

چای رفاه لاهیجان تولید کننده انواع چای ایرانی، چای سبز و دمنوش همچنین تولید کننده کیک و کلوچه بهفر لاهیجان

برای خرید چای رفاه لاهیجان صد در صد طبیعی کلیک کنید