چای سبز برای تقویت حافظه

چای سبز

آنچه در این مطلب آمده است:

چای سبز یک نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است. خواص زیادی برای این نوشیدنی کشف شده است از جمله خواص آن می توان به کاهش وزن، نرمال نگه داشتن قند خون، پیشگیری از انواع سرطان و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد.

این چای به دلیل داشتن اپی کاتچین بالا بسیار مورد توجه قرارگرفته است. در طی تحقیقاتی که دانشمندان بر روی این چای انجام دادند به این نتیجه رسیدند که وجود اپی کاتچین بالا در این نوشیدنی به بهبود عملکرد مغز کمک می کند و برای بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل تاثیر درمانی دارد.

اپی کاتچین چیست؟

اپی کاتچین یک ترکیب گیاهی است که زیرمجموعه یک ترکیب گیاهی بزرگ تر به نام پلی فنول ها قرار می گیرد. این ترکیب گیاهی در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل میکند و از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد حفاظت میکند.

به طور طبیعی و مقدار کم این ترکیب در بسیاری از خوراکی ها یافت می شود، اما مقدار این ترکیب در چای سبز بیشتر است.

تاثیر چای سبز روی حافظه

وجود اپی کاتچین بالا در چای سبز باعث بهبود کارکرد سلول های نورولوژیک (سلول های عصبی) می شود و باعث جلوگیری از ضعیف شدن حافظه می شود و به بهبود حافظه فضایی کمک میکند.

به نقل از NaturalNews تحقیقات منتشر شده در مجله مولکولی تغذیه و تحقیقات مواد غذایی نشان می دهد که اپی کاتچین چای سبز با تحت تاثیر قرار دادن سلول های عصبی تازه متولد شده باعث بهبود یادگیری فضایی و بهبود حافظه می شود.

برای اثبات این موضوع دانشمندان تحقیقی بر روی دو گروه موش آزمایشگاهی انجام دادند. به این صورت که به یک گروه از موش ها اپی کاتچین چای سبز درون یک نوشیدنی داده می شد و به گروهی دیگر از موش ها این اپی کاتچین داده نمی شد.

هر دو گروه سه روز برای پیدا کردن یک پلتفرم قابل مشاهده آموزش داده شدند و هفت روز برای پیدا کردن یک پلتفرم پنهان آموزش داده شدند. در نتیجه گروهی از موش ها که اپی کاتچین دریافت کرده بودند زمان کمتری برای پیدا کردن پلتفرم پنهان صرف کردند.

این آزمایش نشان داد اپی کاتچین چای سبز به طور مستقیم بر روی سلول های عصبی مغز تاثیر گذاشته و باعث بهبود حافظه فضایی می شود.

نوشیدن چای سبز به تقویت حافظه و بهبود بیماری های حافظه کمک می کند. پیشنهاد می شود برای جذب بیشتر مواد مغذی موجود در چای سبز؛ قبل از وعده غذایی این چای را میل کنید؛ زیرا نوشیدن آن بعد از وعده غذایی مانع از جذب اپی کاتچین ها می شود.