ده چای برتر دنیا (انواع چای)

ده چای برتر دنیا

انواع مختلفی از چای در سرتاسر دنیا وجود دارد که با توجه به نوع به عمل آوری و ترکیبات آن دسته بندی میشوند؛ انواع چای به طور کلی بسیار زیاد است در این مطلب قصد داریم تا 10 نوع چای را که از محبوبیت بیشتری برخوردارند معرفی نمای

10- سنچا (sencha):

سنچا محبوب ترین چای سبز در ژاپن است و از برگ هایی که در معرض نور مستقیم خورشید هستند برداشت می شود؛ پس از کندن، برگ ها را کمی بخارپز کرده و سپس گرد کرده و خشک می کنند.

از اولین برداشت های فصلی تولید می شود و معمولاً طعم شیرین تر و لطیف تری دارد. سنچای ژاپنی دارای برگ های سبز و سوزنی مانند و دارای خاصیت گیاهی و علفی، شیرینی ملایم و قابض بودن لطیف است. چای سنچا به خوبی با غذاهای دریایی و برنج هماهنگ است.

9- چای سفید (White Tea):

چای سفید دسته ای از چای چینی است که طبقه بندی تا حدی مبهم دارد، رنگ آن روشن و طعم لطیفی نسبت به انواع چای سبز یا سیاه دارد. چای سفید زمانی برداشت می‌شود که برگ‌های چای به طور کامل باز نشده و جوانه‌ها با کرک‌های سفید لطیف پوشانده می‌شوند.

معمولاً چای سفید اکسیده نمی شود یا فقط کمی اکسید می شود که به حفظ ویژگی ظریف آن کمک می کند. وقتی چای دم می‌کشد، معمولاً به طرز ظریفی شیرین با رنگ کاهی روشن و رایحه‌ها و طعم‌های ملایمی است که اغلب یادآور گل‌ها، میوه‌ها، عسل، وانیل، گیاهان دارویی یا مرکبات است.

برای خرید این محصولات به این لینک مراجعه کنید.

8- ماچا (Matcha):


ماچا یک نوع چای سبز چینی است که به دلیل روش های برداشت، فرآوری و آماده سازی بی نظیر است. سه یا چهار هفته قبل از برداشت، بوته چای را می‌پوشانند تا از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری شود و برگ‌ها در سایه رشد کنند.

پس از برداشت، برگ ها از ساقه و رگبرگ پاک می شوند و سپس به پودر ریز تبدیل می شوند. برخلاف بسیاری از انواع چای، ماچا همیشه به صورت پودر می آید – این روش برای اولین بار در چین معرفی شد، اما در ژاپن یک استاندارد باقی ماند

7- چای صبحانه انگلیسی (English Breakfast Tea):

چای صبحانه انگلیسی یکی از محبوب ترین انواع چای در بریتانیا و جهان است. این چای ترکیبی است که معمولاً با چای سیاه آسام، سیلان چینی و کنیا درست می شود. محل تولد و همچنین منشاء نام آن کاملاً مبهم و اغلب مورد بحث است.

یک نظریه ادعا می کند که این ترکیب در سال 1892 توسط استاد چای اسکاتلندی دریسدیل اختراع شد. ظاهراً این نسخه مورد علاقه ملکه ویکتوریا بود که این ترکیب را ترویج کرد و اعتقاد بر این است که نام فعلی چای به آن داده شد.

6- چای اولونگ (Oolong):

اولونگ یک چای نیمه اکسیده است که بسته به نوع برگ، سطح اکسیداسیون، رنگ و درجه برشته شدن می تواند متفاوت باشد و در جایی بین چای سبز و سیاه قرار می گیرد، این یکی از پیچیده ترین نوع چای در تولید است و می تواند طعم ها و عطرهای متنوعی به خود بگیرد.

رنگ آنها می تواند از سبز کم رنگ یا زرد تا نارنجی تیره متفاوت باشد، در حالی که عطرها اغلب شامل نت های خربزه، زردآلو، چوب، ارکیده یا ادویه هستند. سطح اکسیداسیون می تواند از 10 تا 80 درصد متفاوت باشد. سبک های کمتر اکسید شده شبیه چای سبز هستند، در حالی که گونه های اکسید شده بیشتر، معمولا بیش از 50 درصد، ویژگی های بیشتری با چای سیاه دارند

برای خرید این محصولات به این لینک مراجعه کنید.

 

5- چای سبز (Green Tea):

چای سبز یک چای غیر اکسیده است که با رنگ سبز روشن و نت های گیاهی تازه آن مشخص می شود. این گیاه با برگ های چای درختچه چای همیشه سبز تولید می شود که در فرآیندی به نام کشتن سبز دخیل است  که در آن برگ ها (با بخارپز کردن یا سرخ کردن در ماهیتابه) برای جلوگیری از اکسیداسیون، گرم می شوند.

امروزه انواع مختلفی از چای سبز در دسترس است. آنها ممکن است در کشت، برداشت، منشاء و تکنیک مورد استفاده در تولیدشان متفاوت باشند. چای سبز نیز معمولاً طعم دار می شود یا به صورت ترکیبی استفاده می شود. به دلیل تعداد زیاد انواع موجود، مشخصات طعم نهایی چای سبز می تواند متفاوت باشد، اما به طور معمول دارای تفاوت های ظریف تازه، گیاهی، علفی و گلی است.

برای خرید این محصولات به این لینک مراجعه کنید.

 

4- چای سیاه سیلان (Ceylon Black Tea):

چای سیلان نامی است که به چای تولید شده در سریلانکا داده شده است. سیلان نام قبلی سریلانکا است که هنوز در تجارت چای استفاده می شود. باغ های چای در سراسر جزیره پراکنده شده اند و آب و هوای مناسب امکان برداشت محصول در تمام طول سال را فراهم می کند.

بیشتر تولیدات به سمت چای سیاه است و بهترین نمونه‌های چای سیاه سیلان از باغ‌های چای مرتفع‌تر واقع در مرکز جزیره می‌آیند. ارتفاع بیشترین تأثیر را بر ویژگی نهایی چای سیلان دارد. چای های کم رشد بیشتر به صورت مخلوط استفاده می شوند و ساختاری سفت و مستحکم دارند.

3- پوره (Pu Erh):

پوره به عنوان چای قدیمی شناخته می شود، یک چای مشهور است که منحصراً در استان یوننان چین تولید می شود. دو نوع اصلی وجود دارد: پوره خام و تخمیر نشده به نام پوره شنگ و پوره رسیده و  تخمیر شده که به عنوان پوره شو شناخته می شود.

نسخه خام طعمی بسیار تازه و گیاهی با تلخی و طعمی شیرین دارد، در حالی که نوع رسیده دارای طعمی ملایم و در عین حال متمایز و خاکی است که با فرآیند تخمیر به دست می آید. برای هر دو گونه، می توان برگ ها را شل گذاشت یا به شکل چای آجری ( Juan cha )، چای کیک ( Beeng Cha )، چای زنگوله شکل ( Toa Cha ) یا چای قارچی شکل ( Maw Gu Toaw ) فشرده کرد.

2- چای سیاه (Black Tea):


چای سیاه یک دسته بزرگ و متنوع است و چیزی که آن را از سایر انواع چای متمایز می کند، اکسیداسیون شدید است؛ در این فرآیند برگ های چای گیاه کاملیا سیننسیس به رنگ تیره متمایز خود می رسند و نت های خاکی ایجاد می کنند.

وقتی چای سیاه دم می‌کشد، معمولاً رنگی کهربایی یا قهوه‌ای و طعم‌ها و رایحه‌های قوی‌تری دارد که ممکن است از طعم‌دار تا شیرین متغیر باشد و شامل رنگ‌های خاکی، مالت، آجیلی و میوه‌ای باشد. با این حال، از آنجایی که تنوع و ترکیبات متعددی وجود دارد، مشخصات طعم نهایی ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشد

برای خرید این محصولات به این لینک مراجعه کنید.

 

1- دارجلینگ (Darjeeling):

 


این چای معتبر پس از شهر دارجلینگ هند، مرکز کشت چای بنگالی و زمانی نقطه شروع مسیر کاروان به تبت نامگذاری شده است. حتی امروزه نیز این شهر باستانی به خاطر بهترین چای با کیفیت به همین نام شناخته شده است.

کشت چای در منطقه دارجلینگ بنگال غربی به آرتور کمبل انگلیسی (1805-1874) برمی گردد که انواع مختلف چای را در باغ خصوصی خود در منطقه وسیع تر دارجلینگ آزمایش کرد. این منجر به تأسیس شرکت دارجلینگ در سال 1864 شد که در سال 1896 به شرکت چای ادغام دارجلینگ تغییر نام داد.

 

راهنمای ثبت نام در سایت چای رفاه لاهیجان

راهنمای خرید چای ایرانی