ابریشم و نوغانداری؛ صنعتی مغفول در استان گیلان

صنعت ابریشم و نوغانداری که در ایران ظرفیت‌های مغفول زیادی دارد، در خطه گیلان دارای پیشینه تاریخی بسیار کهنی است. احیا و اعتلای این صنعت مهم، در کنار حمایت‌ها و بسترسازی‌ها، نیازمند فرهنگ‌سازی است.

در این راستا، شرکت تیمن (چای رفاه لاهیجان) و بنیان‌گذار آن جناب آقای حاج یوسف فلاح ابراهیمی، همان‌گونه که در احیا و اعتلای مجدد صنعت چای ایران در سالیان اخیر دارای نقش بسیار مهمی بوده‌اند، امروز برای احیای صنعت نوغانداری و ابریشم ایران نیز آستین همت را بالا زده‌اند.

البته علی‌رغم مشغله‌های فراوان که حضور در صنعت چای کشور به‌عنوان یک برند موفق، برایشان به همراه داشته، اما از ابریشم، این ره‌آورد دیرین لاهیجان و گیلان نیز غافل نشده‌اند. ایشان فرهنگ‌سازی را از سال گذشته با احداث نهالستان توت در کارخانه چای رفاه لاهیجان واقع در قریه بازان، آغاز نموده و بیش از هشت هزار قلمه توت را به نهال تبدیل کرده‌اند.

ابریشم

در کنار این عمل بسیار ارزشمند، ایشان پرورش نوغان را هم به شکل آزمایشی دنبال نموده و ثمره نخستین سال فعالیت این مجموعه در زمینه پرورش کرم ابریشم، پرورش یک جعبه نوغان و به عمل‌آوری چهل کیلوگرم پیله ابریشم از آن است.

لازم به ذکر است که کاشت درخت توت در اطراف باغات چای و نوغانداری می‌تواند علاوه بر افزایش درآمد باغداران محترم و چایکاران زحمتکش، در بلندمدت به شکل‌گیری مجدد صنعت تولید منسوجات ابریشمی در شمال کشور و خصوصاً استان گیلان کمک کرده و زمینه اشتغال جوانان این خطه را بیش از پیش فراهم کند.

در نهایت گفتنی است ورود افراد و مجموعه‌هایی همچون هلدینگ برادران ابراهیمی به عرصه ابریشم و نوغانداری و فرهنگ‌سازی و تشویق آن، در واقع گام مهمی جهت احیا و اعتلای این صنعت خواهد بود.