چند نکته در مورد مضرات نوشیدن چای کهنه دم که نمی‌دانستید

چند نکته در مورد مضرات نوشیدن چای کهنه دم که نمی‌دانستید

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها بین ما ایرانیان است. این نوشیدنی محبوب و پرخاصیت دارای 30 نوع آنتی‌اکسیدان بوده و اگر به‌صورت تازه‌دم مصرف شود، دارای فواید زیادی برای بدن انسان خواهد بود. ولی متأسفانه بعضی از افراد به دلیل کمبود وقت و یا از روی عادات غلط، چای دم‌کرده را مجدداً گرم کرده و به‌صورت کهنه ­دم مصرف می‌کنند، بدون آن‌که از عوارض مضر آن مطلع باشند. در این مطلب از سایت چای رفاه لاهیجان شما را با عوارض خطرناک و جدی مصرف چای کهنه دم آشنا می‌کنیم:

 نوشیدن چای کهنه­ دم باعث تحریک معده و ترشح اسید معده می‌شود که عوارضی مانند زخم معده، رفلاکس، یبوست و مشکلات گوارشی را به همراه دارد درنتیجه می‌تواند اثرات مخربی بر دریچه معده و مری داشته باشد. مقدار موادی مانند اگزالات و اسید تانیک که باعث عدم جذب آهن می‌شوند در چای کهنه و پررنگ بیشتر است. همچنین نوشیدن چای رقیق و کهنه مانند آسپرین عمل کرده و باعث تولید سم در بدن می‌شود که می‌تواند باعث افزایش خستگی، سردرد، سرگیجه، کسالت و بدخوابی در افراد شود. نوشیدن چای کهنه‌دم به‌راحتی باعث تشدید بیماری دیابت در افراد دیابتی می‌شود و دوباره دم کردن چای کهنه می‌تواند افزایش کلسترول خون و اختلال در سیستم گردش خون را به همراه داشته باشد. طبق تحقیقات دانشمندان، چای تازه خستگی را کاهش می‌دهد، اما چای کهنه­دم خستگی را تا ۱3 درصد افزایش خواهد داد. چایی که در اثر کهنه‌دم بودن غلیظ شده باشد قابلیت مصرف ندارد زیرا موجب کم‌خونی‌های شدید شده و تبعات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

اما چای کهنه­ دم چیست؟ چایی که بیشتر از ده دقیقه از دم کردن آن می‌گذرد، چای مانده به شمار می‌آید و نوشیدن آن عوارضی مانند تولید سم و عوامل سرطان‌زا در بدن را در پی خواهد داشت. همان‌گونه که اشاره شد، حداکثر زمان مفید برای دم کشیدن چای حدود ۱۰ دقیقه است. این موضوع به این دلیل است که ماندن هرچه بیشتر برگ‌های چای در آب جوش باعث از دست رفتن فواید، تلخ شدن و به وجود آمدن سم در چای می‌شود. همچنین ماندن چای بیش از زمان طبیعی باعث غلیظ شدن آن شده و این امر باعث کاهش شدید آب بدن نیز می‌شود.

درنتیجه بعد از دم کردن چای در کمتر از ۱۰ دقیقه نسبت به نوشیدن آن اقدام کنید و از نوشیدن چای کهنه و چای مانده در قوری یا فلاسک جدا خودداری نمایید.

در صورت علاقه می توانید آرشیو مقالات چای رفاه لاهیجان را در اینجا ملاحظه بفرمایید.