ارتباط مصرف چای و خطر ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف چای خطر ابتلا به سکته مغزی و زوال عقل را کاهش می‌دهد.

در این پژوهش، محققان از داده‌های “Biobank” بریتانیا استفاده کردند و نتایج این مطالعه در مجله “PLOS Medicine” منتشر شده است.

زوال عقل که یکی از نگرانی‌های متخصصان در سراسر جهان است، گروهی از علائم را توصیف می‌کند که حافظه، تفکر و توانمندی‌های اجتماعی را چنان تحت تاثیر قرار می‌دهند که زندگی روزمره‌ فرد مختل می‌شود. سکته مغزی نیز یکی دیگر از علل اصلی مرگ و میر در جهان است و زمانی اتفاق می‌افتد که ناحیه‌ای از مغز با اختلال در خون‌رسانی مواجه می‌شود.

گروهی از پژوهشگران به منظور بررسی ارتباط بین مصرف چای و کاهش خطر ابتلاء به زوال عقلی و سکته مغزی مطالعه جدیدی انجام دادند. در این پژوهش بیش از ۳۶۵ هزار نفر از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ مورد ارزیابی قرارگرفتند و برخی از عوامل دیگر نظیر سن، جنسیت، سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، فشار خون بالا و سابقه بیماری زمینه‌ای را که ممکن است بر سلامت مغزی تاثیر بگذارد، در پژوهش خود مورد بررسی قرار دادند.

زوال عقل

نتایج پژوهش

در طول دوره تحقیق، ۵۰۷۹ نفر از افراد دچار زوال عقل شدند و ۱۰ هزار و ۵۳ نفر حداقل یک بار سکته کردند. افراد شرکت کننده پیش‌تر میزان مصرف چای و قهوه روزانه خود را اعلام کرده بودند.
طبق یافته محققان، خطر سکته مغزی در افرادی که روزانه دو تا سه فنجان چای و دو تا سه فنجان قهوه می‌نوشیدند، ۳۲ درصد کمتر و خطر ابتلا به زوال عقل در این افراد ۲۸ درصد کمتر از افرادی بود که چای و قهوه نمی‌نوشیدند. این تحقیق نشان داد که مصرف متوسط چای به‌طور جداگانه یا به صورت ترکیبی با قهوه با خطر کمتر مشکلات مغزی مرتبط است.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر در دنیا بیش از ۵۵ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند که شایع‌ترین نوع آن، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است و عمدتا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌هد.